DM Network We Born To Success

Superdad-Superleader-SuperRecruiter-Superfriends-Coach Zero Cost Marketing-Coach Bisnes Rakyat Marhaen- Sharing With Love - Ayah Najmi . Blogspot

Ahad, 8 Januari 2017

SUPLEMEN : Pandangan Dari Seorang Pakar Bedah

SUPLEMEN: PANDANGAN DARI SEORANG PAKAR BEDAH



1. Tiada ilmu
Macam saya dahulu, saya tak tahu apa-apa pasal suplemen. Jadi bila pesakit tanya, saya akan kata either tak tahu atau tak boleh sebab nanti jika saya kata boleh makan, dia makan jadi apa-apa saya juga yang susah. So jawapan senang, tak boleh.

2. Tiada masa
Kadang-kadang kami ni sibuk. Ramai pesakit nak kena layan. Kekurangan masa dan tambahan tiada ilmu buat kami memberi jawapan standard dan selamat "Tak boleh atau Jangan, bahaya."

3. Men'generalized'kan perkara
Seperti semua tahu, suplemen ni banyak dan tak dinafikan ada suplemen yang memang bahaya. Jadi bila pesakit kata 'suplemen' dan bagi para doktor yang tidak tahu apa-apa berkenaan suplemen melainkan maksud suplemen iaitu sendiri tambahan, maka sudah tentu jawapan yang diberikan adalah tak boleh juga. Jadi disebabkan ada suplemen yang memang bahaya untuk diambil, maka belasah semua suplemen bahaya untuk dimakan.

Namun jika dipelajari, suplemen ternyata mempunyai fungsinya yang tersendiri dan amat penting untuk seseorang pesakit. Sebagai contoh kegunaan Omega 3 bagi pesakit di ICU. Tapi itu merupakan topik lain.



Jadi bagi semua SID, teruskan membantu lebih ramai orang untuk mengamalkan memakan suplemen Shaklee. Anda tidak perlu takut kerana semua suplemen Shaklee melalui kajian tersendiri dan mereka juga mempunyai para-para doktor tersendiri. Moga kita semua dapat membantu lebih ramai orang mendapat kesihatan yang lebih baik.

DR. SHAZLY SAFIAN
M.D(Unimas) M Surg(UKM) Pakar Bedah Am.


"The doctor of the future will no longer treat the human frame with drugs, but rather will cure and prevent disease with nutrition"
-Thomas Edison-

Disclaimer
-The opinion anda view expressed in this article are the authors own and do not reflect the view of the Ministry Of Health.

Tiada ulasan: